Afgiftsberegning (formler) ved import - Ny model. Afgiftsberegning (formler) ved import - Ny model.
I det gamle system beregnes afgiften 2017 på nye cykler som
0% af 0 - 9.600
105% af 9.600 - 33600
150% af resten
Af AV = afgiftspligtig værdi
ABS fradrag = 4.165 i AV
Hvilket giver anledning til flg for brugte cykler (import) -
Afgift = (0,6 - 10.080/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 58.800)
Afgift = 21/41 * (1 - 9600/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, 9.600 < nypris < 58.800)
Afgift = 0 (for ikke-ABS, nypris < 9.600)
Afgift(ABS) = (0,6 - 10.080/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, nypris > 62.965)
Afgift(ABS) = 21/41 * (1 - 9.600/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, 13.765 < nypris < 62.965)
Afgift(ABS) = 0 (for ABS, nypris < 13.765)
I det nye system forudsat, at afgiften på nye cykler beregnes som -
0% af 0 - 9.600
85% af 9.600 - 58.400
150% af resten
Af AV = afgiftspligtig værdi
ABS fradrag = 4.165 i AV
Vil afgiften på brugte cykler (import) beregnes som -
Afgift = (0,6 - 18.448/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 99.880)
Afgift = 17/37 * (1 - 9.600/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, 9.600 < nypris < 99.880)
Afgift = 0 (for ikke-ABS, nypris < 9.600)
Afgift(ABS) = (0,6 - 18.448/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, nypris > 104.045)
Afgift(ABS) = 17/37 * (1 - 9.600/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, 13.765 < nypris < 104.045)
Afgift(ABS) = 0 (for ABS, nypris < 13.765)
Med forbehold for tryk/regne og metodefejl
Et eksempel for at illustrere princippet - en CBR600RR årg. 2007 (ikke ABS, nypris 184.999) -
I det gamle system -
Afgift = (0,6 - 10.080/184.999) * handelspris = 0,5455 * handelspris
Med andre ord, afgiften udgør 54,55% af den vurderede DK-handelspris.
I det nye system -
Afgift = (0,6 - 18.448/184.999) * handelspris = 0,5002 * handelspris
Med andre ord, afgiften udgør 50,02% af den vurderede DK-handelspris.
Ovenstående evident uden ansvar osv......
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
Så tror jeg du vil få MEGET street credit
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 43 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 274
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Nej, det er nu ikke lige det, jeg siger, det er blot et eksempel. Afgiftsprocenten (af handelsprisen) vil alene afhænge af nyprisen (og er altså fast for den enkelte model), og være forskellig for de forskellige modeller. Er nyprisen f.eks 50.000 for en ikke ABS bliver afgiften 37,12% af den vurderede handelspris i det nye system. Hvordan man så beregner denne afgiftsprocent, er det formlerne angiver.
sep 2012
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 216
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Det kunne jeg nok godt, men for at være helt ærlig, så gider jeg ikke, andre skal dog være velkomne. Så må jeg leve uden den streetcredit.
Derudover er der en vis værdi i at ha' det samlet med formler, så man måske kan gennemskue principperne (og evt. kan påpege fejl, jeg retter gerne)
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Når lovforslaget fremsættes/vedtages, vist omkring 3. okt. SKAT vil formentlig bruge den gamle model noget længere, og så efterregulere - det har de i hvert fald gjort ved tidligere nedsættelser af afgiften.
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 239 MC-er: 5 Emner: 32 Svar: 1.157
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Det er svært at spå, især om fremtiden.
Men de vil formentlig uændret gøre som altid, vurdere markedet for deres handelspris helt aktuelt og så anvende den nye beregningsmetode, når de en gang får den implementeret lidt senere i 2017/i 2018 (selv med uændrede handelspriser vil afgiften alene af den grund falde). På nogle af de nyeste cykler vil handelspriserne falde nærmest momentant, da de ellers risikerer at blive dyrere (eller for tæt på) helt nye cykler, bl.a afhængig af om forhandler/importør lader afgiftsnedsættelserne slå helt igennem eller ej. Det vil gælde, når der er et marked i DK for den pågældende cykel. Hvis der ikke er det, og de i stedet bruger std-nedskrivninger fra den juridiske vejledning, vil de antagelig give lidt "ekstra" i forhold til de listede nedskrivningsprocenter (det har de gjort før). Mht niveaulisterne er billedet lidt mere speget, for dels er mange af cyklerne lidt ældre, og så vil handelspriserne påvirkes i noget mindre grad eller slet ikke, og dels er den gruppe, der står for listerne ikke specielt aktiv, mange modeller er således ikke blevet reguleret i de sidste par år.
Eller for at sige det kort, det vil variere afhængig af model og forholdene for denne model, så man vil nok ofte være bedst stillet med at se tiden lidt an.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Der er altså noget, du har misforstået.
Man kan ikke fra handelsprisen slutte sig til afgiftsprocenten Y, det er alene nyprisen, der bestemmer den, for den helt generelle formel for alle brugte cykler er -
Afgift = Y/100 * handelspris
(Med andre ord vil afgiften i hele cyklens levetid udgøre den samme procentdel af cyklens handelspris, uanset hvad denne er.)
Hvor Y er afgiftsprocenten (en funktion af nypris), som kan beregnes vha formlerne. Dette kan man plotte grafisk, som det fremgår af vedlagte graf, der plotter afgiftsprocenten som en funktion af nyprisen i det gamle system (øverste ikke-ABS, nederste ABS)
SKAT beregner ikke afgiften som
0% af 0 - 9.600
105% af 9.600 - 33600
150% af resten
Af AV = afgiftspligtig værdi
ABS fradrag = 4.165 i AV
På brugte cykler, det gælder udelukkende for nye (i det gamle system). På brugte nedsættes beløbsgrænserne (skalaknækkene) proportionalt. Men det er i øvrigt slet ikke sådan, at afgiften beregnes på brugte, i stedet vurderes handelsprisen, og afgiften beregnes så ved afgiftsformlerne og AV kan derefter nemt angives ved AV = handelspris - afgift (altså i virkeligheden ved tilbageregning), det er altså ikke AV der vurderes, men handelspris og AV er således en teknisk beregnet størrelse på brugte cykler.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Lad os tage et par eksempler -
Nypris 50.000 (ikke ABS) vil give
Y(gammel) = 21/41 * (1 - 9600/50.000) * 100 = 41,39
Y(ny) =17/37 * (1 - 9.600/50.000) * 100 = 37,12
Nypris 100.000 (ikke ABS) vil give
Y(gammel) = (0,6 - 10.080/100.00) * 100 = 49,92
Y(ny) = (0,6 - 18.448/100.000) * 100 = 41,55
Nypris 200.000 (ikke ABS) vil give
Y(gammel) = (0,6 - 10.080/200.00) * 100 = 54,96
Y(ny) = (0,6 - 18.448/200.000) * 100 = 50,78
Y(ny) vil altid være mindre end Y(gammel) og afgiften dermed altid mindre i det nye system (med mindre altså, at handelsprisen rent faktisk skulle stige, af en eller anden mærkværdig grund). Faktisk kan man jo beregne forskellen i de 2 systemer (afgiftsbesparelsen for de cykler, hvor handelsprisen forbliver uændret) som -
Afgiftsbesparelse = (Y(gammel) - Y(ny))/100 * handelspris
F.eks for nypris 200.000 bliver afgiftsbesparelsen 4,18% af handelsprisen.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Ja, jeg tror, at du har fat i det nu, men vi tager lige et eksempel for at illustrere princippet.
En MC med nypris 100.000 i det gamle system. Da den var ny (handelspris = nypris) var afgiften =
Afgift = (AV - 33.600) * 1,5 + (33.600 - 9.600) * 1,05
Og nyprisen = AV + afgift
Man bruger så afgiftsformlerne til at beregne afgiften, her
Afgift = nypris - AV = (0,6 -10.080/100.000) * 100.000 = 49.920
Og dermed AV = nypris - afgift = 50.080
Ved tilbageregning.
I hele cyklens levetid vil afgiften udgøre den samme procentdel af handelsprisen altså
Afgift/handelspris = 49.920/100.00 = 0,4992
Mao afgiften vil udgøre 49,92% af den vurderede handelspris ( i det gamle system)
Tilsvarende vil den teknisk beregnede AV udgøre 50,08% af handelsprisen.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
De bruger de nye regler ( når de træder i kraft) på den "gamle" nypris (nyprisen da cyklen blev indreg.)
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Jow, det har du, i hvert fald på de cykler, hvor handelsprisen ikke ændres, vil afgiften udgøre en mindre del og AV en større del af handelsprisen efter afgiftsændringen.
Eks - nypris 100.000 på ikke-ABS da den blev ind.reg, handelspris brugt nu 50.000 giver -
Gammel afgiftsmodel --> Afgift = 24.960 , AV = 25.040
Ny afgiftsmodel --> Afgift = 20.776 , AV = 29.224
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Øhhh næh, der spares forskellen i afgift 24.960 - 20.776 = 4.184 i det nævnte eks.
Hvad AV er, er jo egentlig revnende ligegyldigt, for den endelige samlede pris vil jo være afgiften plus, hvad cyklen har kostet i indkøb uden afgift, mens AV for brugte cykler som sagt er en teknisk beregnet størrelse og ikke udtryk for en egentlig vurdering (og dermed ikke indgår i totalprisen)
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Arrrh come on
Men OK, så for denne ene gangs (og eksemplets) skyld (det bliver altså ikke noget, jeg ellers gør fast, heller ikke via PB, for det bliver en gigantisk tidsrøver så).
Sidste år var reglerne jo lidt anderledes end de nugældende, da reglerne er blevet ændret siden.
Så formlen de brugte dengang (som jeg også postede her i MCG) var -
Afgift = (0,6 - 8646/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 43.635)
Eller afgift = (0,6 - 8646/149.999) * 80.000 = 43.389 (AV dermed teknisk beregnet til 36.611)
I det system der foreslås (forudsat uændret handelspris, og at øvrige forudsætninger i orig.indlægget holder)
Afgift = (0,6 - 18.448/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 99.880)
Eller afgift = (0,6 - 18.448/149.999) * 80.000 = 38.161 (AV dermed teknisk beregnet til 41.839)
Eller om man vil 47,70% af den handelspris SKAT vurderer, mens det i 2016, da du fik din vurdering var 54,24%
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
En SC44 (Fireblade) årg. 2000 (nypris 225.000, vurderet SKAT-handelspris ca. 50.500 ) vil man spare ca. 3,7% af handelsprisen på (ca. 1900 kr) ved import.
En PC25 (CBR600F) årg. 1991 (nypris 90.000, vurderet SKAT-handelspris ca. 22.300) vil man spare ca. 7,8% af handelspris på (ca. 1.700) ved import.
Kan evt bruges til at skabe sig et hurtigt overblik over, om en given import nu bedre kan svare sig i forhold til køb af en DK-cykel, hvis man ikke bryder sig om formler
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Afgift = (0,6 - 18.448/nypris) * handelspris (nypris > 99.880)
Afgift = 17/37 * (1 - 9.600/nypris) * handelspris (9.600 < nypris < 99.880)
Afgift = 0 (for nypris < 9.600)
Afgiftsprocenten Y af handelspris plottet som funktion af oprindelig nypris i det nye system i vedlagte graf.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Lyder rigtig godt
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
mar 2005
Følger: 6 Følgere: 13 MC-er: 8 Emner: 85 Svar: 318
uden abs
ny pris 140000
Handels pris 90000
Nye beregning 38515,83 i afgift
Gl. beregning 41914,28 i afgift
Har jeg forstået det rigtig? For så har jeg mig et stykke regneark, der er vældig praktisk til en gang afgift beregning.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Jeg får -
Afgift(gl) = (0,6 - 10.080/140.000) * 90.000 = 47.520
Afgift(ny) = (0,6 - 18.448/140.000) * 90.000 = 42.141
mar 2005
Følger: 6 Følgere: 13 MC-er: 8 Emner: 85 Svar: 318
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Nej, det lyder lidt som om du blander tingene sammen - den første linie i #36 er afgiften i det gamle system (nugældende system) , den anden linie er afgiften i det nye system (det foreslåede system).
Man behøver ikke AV (avgiftspligtig værdi) til at beregne afgift på brugte cykler, men man kan godt beregne den teknisk som
AV = handelspris - afgift
Her -
AV(gl) = 90.000 - 47.520 = 42.480
AV(ny) = 90.000 - 42.141 = 47.859
Skal man bruge AV på brugte cykler til at beregne afgift med, skal skalaknækkene nedskrives proportionalt (dvs med 90.000/140.000), dvs for det eks du gav, til flg i det gamle system, afgiften kan beregnes som
0% af 0 - 6.171
105% af 6.171 - 21.600
150% af resten
Af AV
Der giver -
Afgift(gl) = (42.480-21.600) * 1,5 + (21.600-6.171) * 1,05 = 47.520
(altså præcis den samme afgift som i #36)
Men igen som sagt, behøver man ikke AV for brugte cykler, det eneste man skal bruge er nypris og handelspris, og så bruge formlerne til at beregne afgiften med.
feb 2014
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 293
På sigt bør det også have en påvirkning på lidt ældre MCer
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
Korrekt (hvilket jeg da også har skrevet udførligt om i andre tråde i de sidste par dage), men det kan være svært at sige noget præcist om størrelsen, da det vil afhænge af flere faktorer.
Men man kan sagtens for sjov lave en helt teoretisk udregning, der forudsætter et perfekt (proportionelt) marked, hvor handelsprisen momentant da ville falde ca. 13.450 og afgiften ca. 11.680 for eksemplet i #35
Afgiftsberegning (formler) ved import - Ny model.